ארוחת ערב חג השבועות (הידוע גם כחג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) המגיע עלינו לטובה לאחר 49 ימי העומר, עלולה בקלות להפוך לאחת מארוחות ערבי החג ה"יקרות" ביותר מבחינה קלורית וזאת משום שמרבית המרכיבים המוגשים על שולחן ארוחת החג בעלי ערך קלורי רב ואכילה מופרזת מאותם מאכלים עשויה לצבור לזכותכם כמה אלפי קלוריות שעלולות להסתכם אפילו בקילוגרם נוסף למשקל הגוף.

שולחן ערוך לארוחת הערב
גילוי נאות – כידוע אני מאמן כושר ולמרות שעשיתי לא מעט השתלמויות וקורסים בנושא תזונה אני ממש לא תזונאי, פשוט ריכזתי עבורכם כמה טיפים שעוזרים לי ועשויים לעזור גם לכם לחסוך כמה אלפי קלוריות בערב החג ולהישאר מרוצים ומסופקים יותר על כך שלא "נפלתם" למלכודת הזאת, לפחות לא בטעות:)

קודם כל מחליטים שמשתדלים לאכול נכון בכדי לא להשמין בארוחת ערב חג השבועות

כל יעד וכל מטרה צריכים להתחיל בהחלטה וברצון להשיג אותם. ואכן גם כאן, עלינו להחליט שאנו לא רוצים לסיים את ארוחת החג עם כמה אלפי קלוריות מיותרות אבל כן רוצים להרגיש את אווירת החג וליהנות מהפשטידות, המאפים, הגבינות, המלוחים, המתוקים והפירות. בשביל לעשות זאת נכון כדאי להמשיך לקרוא.

חג שבועות הוא הילולת גבינות – גבינה 9% או שמנת מתוקה 30% – מה זה אומר?

טוב, ייתכן שעבור רובכם הפסקה הבאה ממש מובנת מאליה ואין צורך להרחיב בנושא. אם אתם נמנים אם אלה שיודעים בדיוק מה המספרים האלו אומרים, יש מצב שקצת יותר קל לכם מאחרים או אולי בכלל ההפך.. יותר קשה לכם… אז מה בכל זאת אומר לנו הנתון המופיע על הקופסא? ניקח לדוגמא גבינה 9% – הנתון מציין שמתוך כמות של כ-100 גרם גבינה 9 גרם יהיו שומן!  וכך הלאה, בשמנת 30% – הנתון מציין שמתוך כמות של כ-100 גרם שמנת ישנו 30 גרם שומן! לשם האומדן, אם נחזור לגבינה, 100 גרם גבינה זה בערך שתי כפות גדושות מאוד.

גבינת קוטג' 5% שומן

עשו חשבון לבד, כמה גרם שומן צרכתם בהתאם לגבינות שאתם מעדיפים. השומן אגב בגבינה למשל, הוא שומן מן החי, מה שאומר שהוא שומן רווי. הפרדיגמה או הדעה הרווחת נכון לתקופה הנוכחית (כן גם בזה יש טרנדים שנשענים על מחקרים התואמים את רוח התקופה) הינה ששומן רווי איננו בריא עבורנו ועיקר צריכת השומן צריכה להגיע משומן בלתי רווי כגון שקדים, אגוזים, טחינה, שמן זית, אבוקדו וכו'.. כך שנכון שאנחנו צריכים שומן לכל מיני תהליכים חשובים אך רצוי שזה לא יהיה שומן רווי.

כמה קלוריות יש בגרם שומן וכמה בפחמימה – כדאי לדעת בלי קשר לחג השבועות

כל גרם שומן שווה בערך 9-10 קלוריות וכל גרם פחמימה וחלבון שווים 4 קלוריות כך שבאותם 100 גרם גבינה אנו נצרוך בערך 100 קלוריות רק משומן, כמובן שנצרוך הרבה יותר קלוריות מכיוון שאותם 100 גרם גבינה לא מורכבים רק משומן, אלא גם מפחמימה וחלבון.

עובדה ידועה – בחג שבועות כל הדודות מפציצות בסלטים

נכון תמיד נראה שבערב חג כולם משוויצים בסלטים שהם מכינים? זה כמו תחרות סמויה כזאת של מי מכין סלט יותר שווה. "אני שמתי גוג'י ברי ואני שמתי אוכמניות יער שליקטתי בעצמי.. אני שמתי שמן סומסום ואני שמתי עלי אורגנו שקטפתי בעצמי מיער הגלבוע.." לכל אחד יש מתכון משלו וזה נהדר.. מה שפחות נהדר זה שבמקום שהסלט יהיה "זול" קלורית הוא הופך ליקר מאוד תזונתית.

פירות החג

משמש, אפרסקים, דובדבנים וכל פירות העונה נראים טוב מתמיד השנה (בעצם כל שנה מיד אחרי עונת החורף נטולת הפירות המעניינים) אבל מעל כולם מתעלים בדרגה אחת – האבטיחים – שהשנה החליטו שהם גם עושים את מצעד הגאווה והם יפים, מרשימים ומתוקים מתמיד. כל אבטיח בצבע, מתוק, קראנצ'י ו… תכלס מלא סוכר. כל גרם סוכר שווה 4 קלוריות. זוכרים?

האבטיח הוא בין הפירות הסוכריים

טוב חפרתי – תכלס איך להתמודד עם ארוחת חג השבועות?

  • קודם כל לא להגיע רעבים לארוחת ערב החג. לאכול מאוזן ומסודר לאורך כל היום.
  • אני אוהב לשתות לפחות שתי כוסות מים לפני הארוחה, זה ממלא אותי.
  • לא להתבייש לשאול איזה גבינות מוגשות ולמצוא את אלה הרזות יותר (המכילות 9% שומן לכל היותר).
  • אפשר לוותר על כל הטחינה והחומוס שיש בצד. בלאו הכי אתם הולכים לדחוף מלא שומן מהגבינות.
  • לבקש רוטב לסלט בצד (תופס גם כשאוכלים במסעדות בחוץ) – אם הצלחתם יצאתם גדולים, הרווחתם מנה הגונה של סלט "זול קלורית". במידה ולא, השתדלו לפחות לבחור סלט שאין בו גם אגוזים ודומיהם. אין מה לעשות. חייבים להתפשר.
  • אני מעדיף לאכול מהלחמים הפשוטים, אמנם הם אלו מהקמח המלא אבל בלי הזיתים, האגוזים וכו' בפנים. בתכלס אני מעדיף 100 גרם לחם משביע על 100 גרם פשטידה עם גבינה 30% שומן. ולמקרה שהתחלתם להכפיל 100 גרם לחם ב-4 קלוריות לגרם ואתם חושבים שקיבלתם 400 קלוריות, עצרו, 100 גרם לחם לא מורכב רק מקמח, חלק ניכר ומשמעותי מהנפח שלו זה מים. למקרה שתהיתם אז כמה קלוריות יש ב-100 גרם לחם? בין 170 ל-250 קלוריות בערך ללחמים הפשוטים יחסית תלוי בסוג הלחם ובתוספות שיש בו.
  • הגעתם בשלום לפירות? יופי אני גאה בכם! לא להתפרע על חצי אבטיח! כמה שנכנס לכם בכוס מפנקת, זאת מנת הפרי שלכם. בא לכם עוד מנה? עוד פעם בכוס. בעבור אלו הרגישים לסוכר כנראה שכדאי לבחור את הפירות הפחות סוכריים (פחות משמינים ובעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר) דובדבנים ומשמשים פחות סוכריים למשל ממלון, אבטיח ומנגו..

אם הצלחתם לעשות את כל מה שדיברנו עליו יש מצב שחסכתם לעצמכם כמה אלפי קלוריות.
מצד שני תמיד יש את האופציה שבה אנחנו אומרים לעצמנו – ערב חג שבועות זה רק פעם בשנה, מותר לי. ואני אומר – לבריאות! חג שמח!

מודגש בזאת כי התכנים אינם מתאימים לכל אחד ואחת. התכנים המוצגים מהווים דעה אישית ובשום אופן אינם מעודדים שימוש בתוספי תזונה ו/או תוספים/חומרים משום סוג. התכנים אינם מהווים המלצה לתוכנית תזונה, אימון, או פעילות גופנית, או אחרת, משום סוג ואין לראות בתכנים תחליף להתייעצות פרטנית עם רופא וכל גורם מוסמך או רלוונטי.

2 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *