לאחר שהרצועות הצהובות פרצו לחיינו בסערה לפני שנים אחדות, עושה רושם שהן כאן בכל הכוח באימוני כושר אישיים ובאימוני קבוצות, בבית, בפארקים ובכל מקום אפשרי. מה יש ברצועות הצהובות האלו שמאמני כושר כל כך אוהבים אותן ומתאמנים נמשכים אליהן כמו למגנט? מה יש באביזר האימון התמים הזה שהפך להיות הטרנד הכי חם של עולם הכושר בשנים האחרונות בעולם בכלל ובארץ ישראל הקטנה שלנו בפרט? מדוע כל כך הרבה אנשים התמכרו לשיטת האימון באופן שקורא תיגר על האימון המסורתי בחדרי הכושר הקונבנציונלים? האם אימון Trx באמת כזה אפקטיבי או שאיננו כל כך תמים ואולי אפילו לא הכי בטיחותי?

קלות וניידות, בגודל של מלון קטן, רצועות לאימון trx

קצת היסטוריה, כיצד נולדו רצועות ה-TRX

אי אפשר לדבר על אימון trx בלי להזכיר בכמה משפטים כיצד הכל התחיל. רצועות האימון נוצרו בשנת 1997 על ידי החייל לשעבר בכוחות המרינס "רנדי הטריק" שחיפש שיטה בכדי לתחזק את אימון הכוח שלו בתנאי שטח. רנדי ייצר את הרצועות הראשונות מחגורת ג'יו-ג'יטסו וחופת מצנח. לאחר שסיים מסלול לימודי מנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד וערך מקצה שיפורים לרצועות, הושק קורס אימון ה-trx הראשון בשנת 2005 ומשם כל השאר היסטוריה.

סלבריטאים באימון TRX

אז כמובן שאצלנו בארצנו הקטנטונת כולם יודעים שהנציגה הבלתי מעורערת של אימוני TRX היא בר רפאלי שהצטלמה לא אחת אוחזת ברצועות. בארצות הנכר מגזין "shape" מגלה לנו שחלק מהכוכבות שמתאמנות קבוע ברצועות הן: הדוגמנית ג'יזל, הזמרות – מרי ג'יי בליידג', ג'ניפר לופז, גוון סטפני והשחקנית ג'יימי פרסלי. כמובן ששורה כזאת ארוכה של כוכבים נלהבים תורמת להייפ הכללי של הרצועות.

אימון TRX בפארק וגם בבית וכמה שוקלות הרצועות

אין ספק שכל מאמן כושר היה מעוניין שיהיה לו בכיס מן "מולטיטול" איזה סוג של "אביזר-על" לאימוני כושר, ממש כמו אולר "leatherman" כזה שיהיה וורסטילי ומגוון דיו בכדי להשתמש בו לכל דבר ושיהיה קל מספיק לשאתו לכל מקום, שיתפוס מינימום מקום ויאפשר מקסימום תרגילים ולמען האמת הרצועות הן בהחלט כאלו. עם משקל זעום של 930 גרם (לא כולל העוגן הייעודי לדלתות ולא כולל דיסק ההדרכה והחוברת, ולא, אני לא מקבל אחוזים או משווק רצועות בזמני הפנוי) וגודל/נפח של כבערך מלון קטן, ערכת רצועות האימון היא בהחלט "אביזר-העל" למאמן הכושר שדיברנו עליו בתחילת הפיסקה.

רצועות ה- trx שוקלות רק 930 גרם

לכך ניתן להוסיף מגוון תרגילים עצום לכל קבוצת שרירים ואפשרות לקיים אימונים גם בחוץ בפארק או בים למשל וגם בבית. אגב בהקשר הזה, לא הרבה יודעים שאת הרצועות ניתן לתלות על משקוף דלת הבית באמצעות התופסן הייעודי המצורף לערכה ללא התקנה מיוחדת או קידוח, מה שהופך את הערכה לשימושית מאוד גם בנסיעות לחו"ל. ערכת רצועות אחת היא ממש חדר כושר נייד ומכאן הנכם יכולים וודאי להבין את ההיגיון מדוע הרצועות כל כך נגישות ונוחות לניוד גם בעבור אימונים קבוצתיים מרובי משתתפים.

איזה סוג של פעילות מאפשרות הרצועות ועל אילו מרכיבי כושר עובדים באימון TRX

למעשה כנראה שכמעט כל מאמני הכושר שידברו בשבחם של הרצועות יזכירו את צמד המילים "אימון פונקציונאלי" ואני די מוכרח להסכים עם האמרה הזאת. רק בשביל לסבר את האוזן אסביר שהגדרתו של אימון פונקציונאלי היא אימון המותאם אישית ותכליתית לאופי התפקוד ולצרכיו הספציפיים של המתאמן, כך שלמעשה אימון פונקציונאלי למתאמן או מתאמנת "סטנדרטיים" יהיה שונה למשל מאימון לכדורסלן ובוודאי שאימון לכדורסלן כנראה ויהיה שונה מאימון לשחיין והבנתם את הרעיון.. לענייננו, הרצועות מאפשרות לנו כמתאמנים לעבוד על מגוון תנועות יומיומיות שהתקדמות בביצוען יגרום לשיפור ניכר בתפקוד היומיומי. הדוגמא המובהקת לתרגיל פונקציונאלי שעשוי לשפר פלאים את התפקוד היומיומי הוא למשל הרחקת זרועות אופקית או חתירה עם רצועות ה- trx, השיפור המתקבל מתרגיל שכזה יתרום לתחושת היציבה והישיבה הממושכת במיוחד בתקופה בה מרבית האנשים מבצעים עבודה בישיבה ובגב כפוף ושמוט, לעיתים שעות ממושכות מול מחשב.

תרגיל חתירה לגב ולשכמות

כמובן שמדובר בדוגמא קטנה מתוך מגוון רחב של תרגילים שניתן לעבוד עליהם באימון ואי אפשר שלא להזכיר את הנוכחות המוגברת של השרירים המייצבים ושרירי הליבה לאורך כל התרגול. אותם שרירי ליבה הם אלו האחראים על חיזוקו ותמיכתו של עמוד השדרה והשרירים המייצבים הם אלו המסייעים למרבית השרירים הגדולים בייצוב המפרקים השונים בביצוע מטלה פיזית כלשהי.

דגשים חשובים לאימון TRX בטיחותי יותר

ובכן, כמובן כמו בכל פעילות גופנית גם אימון עם רצועות עלול להוביל לפציעה על אחת כמה וכמה אם הוא לא מתבצע כראוי וללא הדרכה נאותה. היתרון הגדול של אימון באמצעות רצועות הוא גם למעשה החיסרון שלו – אימון כנגד משקל גוף המפעיל שרירים מייצבים. בעוד שבמרבית התרגילים ברצועות בהם אנו "זורמים" עם תנועות הגוף השונות כגון חתירה ומשיכה למשל, בתרגילים כגון "push-up" בהם אנו עובדים כנגד כיוון התנועה הטבעי של המפרק יש סיכוי גדול יותר לפציעה. כל מי שהתנסה למשל בתרגיל "push-up" (שכיבות סמיכה) באמצעות רצועות ה-trx מכיר את התחושה המלחיצה של החשש מנפילה קדימה על הפנים או לרדת נמוך מדי עם החזה כך שקשה לדחוף את עצמך אחורה. כמובן שכמו בכל תרגיל גופני יש לוודא שהמתאמן מוכן לסוג התרגיל אותו הוא נדרש ומתכוון לבצע ושאין מניעה גופנית או מנטלית לבצעו. כמובן שנדרשת הדרכה נאותה, השגחה והתחלה זהירה כמו בכל ביצוע של פעילות גופנית. מכיוון שההתנגדות באימון trx היא ממשקל הגוף יש לוודא שכאשר מבצעים תרגיל בפעם הראשונה ולעיתים גם בשלבים מתקדמים, אנו יוצרים לעצמנו התנגדות קלה על ידי מיקום מרכז הכובד במקום הנכון לאותו תרגיל ותמיד מאפשרים לעצמנו מקום לתיקונים קלים אם נדרש לכך.

מלבד זאת, למרות שזה מוזכר בכל מקום בערכה המספק מידע לגבי אופי השימוש, יש לוודא שהרצועות מעוגנות טוב לכל מקום אליו הן מחוברות ושהמחברים השונים תקינים ומתפקדים כראוי. אני אוהב לפני כל פעילות לתת לרצועות משיכה חזקה לרצועות כדי לוודא שהכל יושב ומחובר פיקס לפני שמתחילים להתאמן. בנוסף, חשוב לוודא שהמשטח עליו מתכוונים להתאמן מספק אחיזה טובה ושאיננו רטוב או מחליק.

מודגש בזאת כי התכנים אינם מתאימים לכל אחד ואחת. התכנים המוצגים הינם להעשרה בלבד, בחלקם דעה ופרשנות אישית ובשום אופן אינם מעודדים שימוש בתוספי תזונה ו/או תוספים/ חומרים משום סוג. התכנים אינם מהווים המלצה לתוכנית תזונה, אימון, או פעילות גופנית, או אחרת, משום סוג ואין לראות בתכנים תחליף להתייעצות פרטנית עם רופא וכל גורם מוסמך או רלוונטי.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *