בזמן האחרון שמתי לב כנראה כמו רבים מכם, כי על מדרכות העיר תל אביב והערים הסמוכות לה, פזורים עשרות זוגות אופניים, העומדים להם על מדרכה באין מפריע וכמעט תמיד במיקומים הזויים כאלו, כאילו נעצרו בצד לרגע על ידי הרוכב עליהם שקפץ רגע לשיחים בכדי להתפנות.. אז מאחר והתופעה סקרנה אותי מאוד, קפצתי לבקר אצל דוקטור גוגל ומסתבר שיש מיזם חדש כזה, שנקרא "אופניים שיתופיים" ומבוסס כפי הנראה על פרויקט ענק שקיים בין היתר בחלקו הגדול בסין כבר כמה שנים.

אופניים שיתופיים בפארק הירקון

עומדים בפארק הירקון ומחכים לרוכב או לרוכבת – אופניים שיתופיים

מזה אופניים שיתופיים ומי בכלל צריך אופניים ציבוריים להשכרה

האופניים הם מתוצרת חברת "MOBIKE" והם אינם מעוגנים לתחנת עגינה בדומה לאופניים של "תל-אופן", מה שלדעת המבקרים עשוי לעורר ונדליזם ברחובות העיר. לאופניים יש מערכת GPS כנגד גניבה המאפשרת לאתר אותם באמצעות הלוויין והם ננעלים או נפתחים באמצעות מערכת אלקטרונית מתוחכמת הנשלטת על ידי אפליקציה ייעודית.

בתכלס, כשחושבים על זה, רבים מהמתאמנים שלי, לא אחת, הגיעו אלי לאימון כושר אישי כאשר הם רכובים על גבי אופניים ששכרו. מסתבר שזה פתרון יעיל, חסכוני ופרקטי עבור אלו המעוניינים להתנייד בעיר מבלי לרכוש אופניים, לתחזק אותם ולדאוג לאבטחתם כך שחס ושלום לא יגנבו להם אותם.

כמה עולה לשכור אופניים

אך אם נחזור לנושא הפוסט, להבנתי בשלב הפיילוט ניתן השירות בחינם אך כפי הכתוב באתר של החברה, כיום השירות הינו בתשלום של 3.9 ₪ לחצי שעה או חלק ממנה. האם זה יקר או לא תחליטו אתם בעצמכם.

את מרבית האינפורמציה דליתי מקריאה באתרי החדשות שסיקרו את הנושא בחודשים האחרונים כך שכנראה וחלק או יותר מהפרטים שכתבתי אינם מדויקים, לקריאה נוספת אפשר להיכנס לאתר של מובייק ישראל ולבדוק איך הרעיון עובד כיום, כיצד הוא מתומחר במדויק ומתבצע בפועל. כמובן שאין לי אחוזים, אין לי קשר לשיווק המוצר ולשירות.

אך מכיוון שיוספורט הוא אתר בנושאי בריאות וכושר, אי אפשר להסתפק במידע יבש ורצוי לדבר על רכיבה באופניים במישורים נוספים.

האם אופניים טובים לסיבולת לב ריאה ולשריפת קלוריות

מעבר לכך שהאופניים עצמם מהווים כלי תחבורה המאפשר להתנייד ממקום למקום ושרכיבה על אופניים הינה פעילות נעימה וכיפית המהווה תחביב לשעות הפנאי עבור המון אנשים, ידוע כי רכיבה על אופניים מהווה גם פעילות אירובית המפעילה את מערכת הלב והריאה וככזאת, בעצימות הראויה עשויה לשפר את הסיבולת האירובית וכמובן, לשרוף קלוריות ולתרום לשמירה על משקל תקין וגם לעזור בדיאטה כחלק מאסטרטגיה של יצירת גרעון קלורי.

יתרונות הרכיבה על אופני כושר

בחדר הכושר למשל, רכיבה על אופניים היא אחת מהפעילויות הפופולריות ביותר משום שהיא במידה מסוימת סלחנית מאוד ברמת האימפקט שיש לה על מפרקי הגוף השונים ועל פלג הגוף התחתון במיוחד ולכן, מתאמנות ומתאמנים רבים מעדיפים לרכב על אופניים כפעילות האירובית המועדפת עליהם.

יתרון נוסף שיש לאופניים הנייחים בחדר הכושר הוא היותם נייחים כאמור, מה שמאפשר לרכב עליהם תחת קורת גג ומבלי להיחשף לתנאי מזג האוויר השונים כגון רוח וקור, חום ושמש, זיהום אוויר וכדומה. זאת ועוד, רכיבה על אופניים נייחים, יכולה להתבצע אפילו בזוגות כאשר כל אחד ואחת מדוושים בקצב המתאים להם.

אופניים נייחים בחדר הכושר

האופניים הנייחים בחדר הכושר הם בין המכשירים הפופולריים

כמה קלוריות שורפים ברכיבה על אופניים

ניסיתי להבין כמה קלוריות ניתן לשרוף ברכיבה על אופניים ולאחר נבירה מתמשכת במחקרים שונים ובאינדקסים שונים המציעים מחשבונים וטבלאות הגעתי להנחה כי רכיבה רגועה (4 METS) של כ-30 דקות, במהירות של כבערך 15 קילומטר לשעה, עבור בחור השוקל כבערך 85 קילו, תייצר שריפת קלוריות של כ-170 קלוריות. או אם תרצו זאת פשוט יותר – 6 קלוריות לדקה. מי שרוצה לבצע את ההמרה בעצמו מוזמן להיכנס למחשבון הבא של אוניברסיטת קורנל ולשחק עם הנתונים כאוות נפשו.

כמובן שמשתנים רבים עשויים להשפיע על דרגת המאמץ המושקעת בדווש וכמובן על שריפת הקלוריות. נתונים טכניים כגון משקל האופניים, עובי הצמיד ומידת לחץ האוויר בו, האם מדוושים בעליה או בירידה, האם רוכבים עם או נגד כיוון הרוח, האם נעזרים בהילוך קטן או גדול וכדומה.

למרות שזה מובן מאליו רק נזכיר כי רכיבה על אופניים צריכה להתבצע בצורה בטיחותית ועל פי חוק. יש לרכב אך ורק בשבילים או בדרך המותרת לכך, תוך התחשבות בהולכי הרגל, ציות לחוקי התנועה ועם ציוד הבטיחות הראוי כגון קסדה וכדומה. 

חשוב להדגיש כי התוכן אינו מתאים לכל אחד ואחת ואיננו מהווה המלצה או מרשם לפעילות משום סוג. לפני התחלת כל פעילות יש להתייעץ עם רופא וכל גורם מוסמך ורלוונטי.

מתקשה להחליט כמה ואיך ולעשות? רוצה שאבנה לך תוכנית אימון אישית? ניתן להשיג אותי בטלפון 0524632010 או לשלוח לי הודעה