אם נכנסת לקרוא את הפוסט הזה, כנראה שחשוב לך לדעת מהם היתרונות של פעילות גופנית או שחשוב לך לדעת למה כדאי לך לבצע פעילות גופנית והאמת יש הרבה סיבות ומיד נפרט אותן, אך לפני שאתחיל ואשפוך לפניך את היתרונות הרבים או לפחות את חלקן הגדול, כן חשוב לי להסביר לך מה ההבדל בכלל בין פעילות גופנית לבין ספורט או אימון.

אז מהי פעילות גופנית

פעילות גופנית מוגדרת ככל סוג פעילות המופקת על ידי שרירי הגוף השונים ומתבטאת בצריכת אנרגיה רבה יותר או שריפת קלוריות גדולה יותר מהנדרש לגוף במנוחה. מתוך זה ניתן להבין כי פעילות גופנית עשויה להיות כל פעולה שאנחנו מבצעים ושהיא לא מנוחה ותכלס זה נכון. אכן ניתן לראות כי פעילות גופנית עשויה להיות כמעט כל פעולה שאנחנו מבצעים אשר מצריכה מאיתנו להוציא אנרגיה בכדי לעשותה והנה חלק מהדוגמאות שעולות לי בראש:

  1. שטיפת רצפה
  2. נגינה בכלי נגינה כגון תיפוף
  3. כיסוח דשא
  4. ניקיון הבית
  5. עבודות בית שונות
  6. שיפוץ רהיטים, צביעת קיר
  7. טיול עם הכלב
  8. לפנות אשפה
  9. לתלות ולקפל כביסה
  10. לסדר את המחסן
  11. לצעוד לעבודה

אוסיף ואומר כי כמובן שאימון בחדר כושר הוא פעילות גופנית ועל כך נרחיב מיד אך בפסקה הנ"ל רציתי להמחיש עד כמה פעולות "רגילות" נחשבות לפעילות גופנית ודוגמאות אלו הן רק קצה הקרחון וישנן עוד מספר גדול של פעילויות אותן אנו מבצעים על בסיס יומי שכולן מצריכות מאיתנו אנרגיה לשם עשייתן.

טיול בשוק בערב זאת גם פעילות גופנית! חושבים על פעילויות נוספות? כתבו לי בתגובות למטה!

אנשים ברחוב הומה

רוצה לעשות פעילות גופנית ולא ברור לך מאיפה להתחיל?!

אז מה ההבדל בין פעילות גופנית לבין אימון

ההבדל בין פעילות גופנית לבין אימון מתבטא בכך שבאימון אנו מבצעים למעשה פעילות גופנית, אך כזאת שחוזרת על עצמה באופן עקבי ושיטתי במטרה לשפר או לשמר את אחד או יותר ממרכיבי הכושר הרבים ולכן גם אימון הוא בעצם פעילות גופנית, אך – עם מטרה ברורה ומדויקת.

בין סוגי האימון השונים אנחנו יכולים למצוא אימון לצורך שיפור מרכיבי הכושר הגופני כשלעצמם ולמשל:

או אימון לצורך שיפור יכולת ספורטיבית (שגם היא מבוססת על מרכיבי כושר) ולמשל:

  • כדורגלן – אימון לצורך שיפור סיבולת לב ריאה, כוח מתפרץ, קואורדינציה עין רגל, זריזות, מהירות, סיבולת וכוח שריר

במילים פשוטות, בעוד שמתאמן חדר הכושר הממוצע מתאמן לשם סיבולת שריר, פיתוח כוח או לשם אסתטיקה כללית כגון פיתוח גוף ושרירים, הספורטאי מפתח יכולות ספציפיות לצורך ענף הספורט שבו הוא מתאמן.

פעילות רגילה ומזדמנת או אימון – מה עדיף

כפי שקראת קודם כדי שהפעילות הגופנית אותה אנחנו מבצעים תוגדר כאימון עלינו לחזור עליה באופן שיטתי ועקבי ולהתמקד במרכיבים שאותם נרצה לשפר. לעומת זאת, כדי לבצע פעילות גופנית אנחנו רק צריכים להיות פעילים באופן שיצריך מאיתנו בזבוז אנרגיה משמעותי מבלי להיצמד לשיטתיות או עקביות מסוימת. בכדי ליהנות מיתרונותיה הרבים של הפעילות הגופנית, עלינו לשמור על פעילות סדירה ומתמשכת.

פעילות גופנית או אימון גופני – דוגמא

לשם המחשה ניקח לדוגמא פיתוח סיבולת שריר. רפי עבר לדירה חדשה ובחודש הראשון  רפי הרים ארגזים כבדים במדרגות מדי פעם מהרכב. הארגזים כבדים אז רפי כפי הנראה יבזבז אנרגיה וגופו יזדקק ליותר קלוריות לשם ביצוע המטלה. במקביל רפי גם יחזק את רגליו וזרועותיו בפעילות הגופנית שהוא מבצע. סביר מאוד להניח שרפי גם נתפס פעם או פעמיים במהלך החודש וייתכן שכעבור חודש הוא מרגיש גם חזק יותר.

משקולות בחדר הכושר

אימון הוא פעילות גופנית

אז רפי סיים את מעבר הדירה בהצלחה ומכאן נוכל להניח ששני תרחישים עשויים להתרחש:

  1. האחד, רפי השלים את החפיפה ולכן מפסיק לסחוב ארגזים. רמת הכושר אליה הגיע כתוצאה מהפעילות הגופנית אליה נחשף – תעלם במשך הזמן.
  2. רפי ממשיך לסחוב ארגזים כבדים גם כעבור חודש אך לא יותר ממה שסחב במהלך החודש בו עבר דירה ורמת הכושר אליה הגיע מהחשיפה לפעילות גופנית במהלך החודש בו עבר לדירה – נשמרת.

למעשה רפי ביצוע פעילות גופנית אך במובן מסוים הוא חזר על הפעילות באופן יזום ועקבי והצליח במידה מסוימת לפתח מרכיב כושר שלא היה מאומן בו – סיבולת שריר. לאחר החודש המשיך לסחוב ארגזים ולכן הצליח לשמר את סיבולת השריר. כדי שיצליח לפתח זאת במידה רבה יותר הוא יזדקק לתהליך אימון בעל השפעה נרחבת ועצימה יותר, אימון מתוכנן וכזה המעמיס עוד על הגוף כדי ליצור תהליך של הסתגלות ופיצוי שיובילו לשיפור נוסף.

אך אם נחזור לפעילות גופנית וליתרונות שלה נוכל למנות מספר רב של תועלות שניתן להפיק ממנה.

אופני אימון

יתרונות פעילות גופנית:

  1. משפרת את סיבולת הלב והריאה
  2. משפרת את סיבולת וכוח השריר
  3. משפרת את התפקוד הקוגניטיבי
  4. כאשר משולבת עם תזונה היא עוזרת בוויסות ההוצאה הקלורית ושמירה על משקל תקין
  5. עוזרת במניעת דיכאון ומסייעת בוויסות לחצים ומצבי רוח
  6. מקושרת למניעת מחלות ועליה בתוחלת ואיכות החיים
  7. עוזרת בשיפור מדדים מטבוליים שונים כגון שומנים בדם, סוכר
  8. מעלה ומשפרת את הביטחון העצמי
  9. מקושרת לעליה בפריון, להריון תקין, מגדילה את הסיכוי ללידה טבעית ומשקל ילוד תקין
  10. מחזקת ומעודדת קשרים חברתיים

מלבד היתרונות הבריאותיים הרבים המקושרים לביצוע פעילות גופנית, עשויים להיות יתרונות המתבטאים באופן עקיף והדוגמאות הבולטות הן שהיא מעודדת חיי חברה, מעצימה קשרים חברתיים ומחזקת את הקשר שבין אנשים. אלו היבטים המאוד בולטים כאשר מתאמנים למשל בקבוצה, ברוב הפעמים נוצרים קשרים חזקים הממשיכים להתקיים מחוץ למסגרת הספורטיבית.

דוגמאות לפעילויות גופניות וחברתיות שניתן לבצע

כמובן שניתן לבצע סוגים רבים של פעילות גופנית ולמצוא תחומי עניין משותפים והנה כמה מאפשרויות הפעילות הכי נפוצות שניתן לבצע עם חברים ובני משפחה:

  1. טיולים בחיק הטבע
  2. רכיבה משותפת על אופניים
  3. חופשות סקי
  4. החלקה על גלגיליות
  5. משחקי כדור, משחקי חוף כגון מטקות, טניס, צלחת מעופפת
  6. שחיה ושייט
  7. טיפוס הרים וספורט אתגרי
  8. חוגים ופעילות בקבוצות קטנות
  9. צעידה וטיולים משותפים עם בעלי חיים

חשוב להדגיש כי התוכן איננו מהווה המלצה או מרשם לפעילות משום סוג. לפני התחלת כל פעילות יש להתייעץ עם רופא וכל גורם מוסמך ורלוונטי.

יוסי זאבי מאמן כושר אישי וברקע מדשאות פארק הירקון
מצלמה קטנה על חצובה ומאחוריה מסך, ברקע מאמן כושר בחולצה קצרה עם כובע מדבר למצלמה
אילוסטרציה של ציוד כושר וכיתוב מאמן כושר עד הבית
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *